Балкан

Академик Каплан Буровић: Антивлашки ставови не служе на част Албанцима


Антивлашки ставови не служе на част Албанцима

– У вези криминалног третирања Влаха у Албанији –

prof_dr-Kaplan-Burovic

Пише: Проф. Др Каплан БУРОВИЋ, академик 

На интернету прочитах чланак др Маргарита Ђоке (Gjoka) „Kundër skemës paranoide-konfrontive të historisë shqiptare“ (Против скеме параноидно-конфронтивне албанске историје), где говори и против мене. Он конкретно каже: „Akademiku prof. Kapllan Resuli kalon në ekstremin tjetër. Shqiptarocentristët do të mbeten mjaft të zhgënjyer po të lexojnë librin e tij „Marginalie“, ku thotë se Naimi, Samiu, Abdyli, A.Mojsiu, Viktor Eftimiu, Tefta Tashko, Spiro Mojsiu, Themistokli Gërmenji, Dhimitër Shuteriqi e të tjerë janë të etnisë vllehe. Bile, do të mbeten pa mend, ashtu siç ngela edhe unë, po të mësojnë se ministri i financave Çako i qeverisë së Ismail Qemalit propozoi që si gjuhë zyrtare të shtetit shqiptar atë vllehe (Mihail Grameno: ANTIKA KOMBËTARE, Tiranë, f. 108)…Vllehët asnjëherë nuk kanë përbërë minoritet etnik, qoftë në Greqi, qoftë në Shqipëri…Virusi i fesë nacionaliste ka dalë jashtë kontrollit në qarqet ku fermentohet shqiptaria në Internet dhe sidomos në municionin e pashtershëm të nacionalistëve, sa herë që këta u turren mullinjëve armiqësorë të radhës“.

ПРЕВОД: “Академик проф. Каплан Ресули прелази у други екстрем. Албаноцентристи ће остати доста разочарани ако прочитају његову књигу “Маргиналије”, где каже да су Наим, Сами, Абдул, А. Мојсиу, Виктор Ефтимиу, Тефта Ташко, Спиро Мојсиу, Темистокли Гермењи, Димитар Шутерићи и други, влашког етничког порекла. Штавише, остаће без памети, као што сам остао и ја, ако буду чули да је Чако, министар финансија у влади Исмаила Ћемала, предложио да се као службени језик албанске државе узме онај влашки (Михаил Грамено: ANTIKA KOMBËTARE, Тирана, стр.108)… Власи никада нису чинили етничку мањину, било у Грчкој, било у Албанији… Вирус националистичке вере изашао је ван контроле у срединама где се ферментира албанство на Интернету и поготово у непресушивом мунициону националиста, кад год ови јуришу непријатељским млиновима реда”.

Као што видите, он је доста таман, несхватљив. Види се јасно да није одлучан да отворено каже истину. У овим случајевима, док не буде узео потребну смелост, учинио би боље кад би стајао по страни и кад нам не би мутио воду.

Истине, које сам ја рекао за Албанце и за њихове проблеме, уопште узев, и посебно за албанолошке проблеме, нису ни најмање екстремистичке, јер кад би биле екстремистичке онда не би биле истине. Напротив, ја сам један од оних који су устали против екстремизма, да бисмо изнели на видело истину и да народу представимо истину онакву каква јесте, што се очигледно господину др Ђока не свиђа, пошто (сигурно) мора да је из банде Енвероваца.

Ја сам једини који је рекао, и који каже, да Енвер Хоџа са његовом кликом, који се толико јако бусао у прса за комунизам и пролетерски интернационализам, није био ни интернационалиста нити комуниста. Напротив: историја албанског народа не познаје ни једног националисту-екстремисту већег и прљавијег, криминалнијег, од Енвера Хоџе, као ни једног антикомунисту, већег и криминалнијег од њега.

Ни Мусолини ни Хитлер, ни у Албанији нити у својој земљи, нису прогањали комунисте онако како их је прогањао Енвер Хоџа. У руке Хитлера допао је и Ђорђе Димитров, преседник Комунистичке Интернационале, али оне злочине и свињарије које је мени учинио Енвер Хоџа (иако нисам био ни најобичнији члан неке комунистичке партије, нити антикомунистичке!), Хитлер није учинио Ђорђе Димитрову. У руке Мусолинија допао је Антонио Грамши, главни шеф комуниста Италије, али оне злочине које је мени учинио Енвер Хоџа, није учинио Мусолини Антонио Грамшиу. И Маркс и Енгелс да су допали у руке Енвера Хоџе, као мене би их одрао наживо, тражећи им да дигну руке од комунизма и да се прогласе антикомунистима. Никада албански народ није мрзео комунизам тако много као данас! Ето, ово је заслуга Енвера Хоџе!

Само ја сам издржао затвор у Албанији онолико колико су издржали сви заједно комунисти ухапшени од албанског краља Ахмета Зогу! Само ја сам био терорисан од Енвера Хоџе онолико колико нису били терорисани сви заједно ухапшени комунисти од пређашњег, краљевског режима! Само злочинима учињеним против мене и моје породице, моје деце, Енвер Хоџа је демаскиран и дискредитован, аутодемаскиран и аутодискредитован тако прљаво, као ни један други антикомуниста који је деловао на територији Албаније, од кад се памти антикомунистичка ангажованост и борба.

Ја сам тај који је приморао овог Енвера Хоџу да писмено изјави, да јавно призна да он и његови сарадници не само што нису комунисти, већ да су једна црна банда, крвава и омражена од читавог народа, што до данас ни један непријатељ ових криминалаца није успео да помисли ни са слободе, а камоли и из затворске ћелије!

Од свих политичких затвореника у Албанији, само су о мени у француском листу  L’HUMANITE, писала и лајала копилад Енвера Хоџе, и то лично Рамиз Алија, који га је после смрти сменио на челу Партије.

Зато сам рекао и кажем да Енвер Хоџа никада није био комуниста и никада није радио и није се борио за комунизам. Он је био један политички авентуриста, један узурпатор народне власти који је – бусајући се у прса за комунизам и интернационализам – у Албанију успоставио личну диктатуру, најцрњу и најкриминалнију, социјал-фашистичку: социјалистичку на речи и фашистичку у пракси.

Ви, господине Ђока, са вашим колегама, претендујући на објективност и на истину, настављате да држите Енвера Хоџу за комунисту, за што Вам је он и из гроба захвалан. Или није тако?! Па за шта се бусао у прса овај Енвер Хоџа?!

Остали сте разочарани на мене зато што сам у књизи МАРГИНАЛИЈЕ рекао да ова и она личност из историје и културе албанског народа, својим националним пореклом није Албанац, већ из неке друге нације, конкретно Влах. Пре него што сам Вам рекао ја, рекли су Вам то други. Па и сâм Димитар Шутерићи, пре смрти, не само што Вам рече за себе да није Албанац (изјави се за Влаха!), већ Вам рече да и Воскопоје није албанско, већ влашко – ствар коју ја нисам рекао никада, јер до данас ни педаљ албанске територије, који је признат као такав међународним законима, нисам Вам порекао. Зашто, господине Ђока, нисте устали против других?! Зашто не устадосте против Димитра Шутерићија, који Вам је негирао и албанство Воскопоје, већ устајете против мене, који сам само констатовао да је Димитар Шутерићи изјавио да није Албанац (по националном пореклу!)?!

Преко свега (и копирајући мој цитат од Михаила Грамено!) остали сте без памети и оптужујете мене да нисам рекао истину у вези влашког адвоката Чако, који је на збору Албанаца у Валони, године 1912, приликом прокламовања независности Албаније, предложио влашки за службени језик нове државе Албаније. Ако ово још нисте прочитали код Михаила Грамено – изволите прочитати! Имате ово у издању ANTIKA KOMBËTARE, Тирана, стр. 108. И кажите нам, зашто нисте устали до данас против Михаила Грамено, који је то рекао мени и целом свету (и вама!), већ устајете против мене, који Вас само потсетих на то?!

Ви, господине Ђока (а као Ви и многи други Албанци!), претендујете на то да Власи “никада нису чинили националну мањину… у Албанији”! Ово сигурно да није истина. Власи су били и јесу национална мањина, па и нешто више – етнос. Друга је ствар што их Ви (у вашим грозничавим криминалним настојањима да их асимилујете!) никада нисте признали за националну мањину, никада им нисте признали ни елементарна национална права – значи, како то признајете и сами – ни право да се изјасне као Власи! Ако им ви дан-данас не признајете ни право да се називају Власима (јер бисте хтели да они порекну своју нацију и да се изјасне као Албанци!), то не значи да они нису Власи.

Димитар Шутерићи, за све време у коме сте га поштовали и подигли не само на положај преседника Савеза књижевника и уметника Албаније, већ и на положај потпредседника Народне скупштине Албаније (увек као Албанца!), пре него што је затворио очи и умро, доказа Вам колико је Албанац! Он Вам је ово учинио познатим и пре, играјући улогу Чичикова и, поште сте му забранили да се назива Влахом и да ради за културу своје влашке нације, он је Власима Албаније претставио као “Албанце” све Власе света, где год су се истакли за било што.

Полазећи од овога, питам вас, господине Маргарит Ђока, да можда и Ви не имитирате вашег земљака и компатриоту Димитра Шутерићија?! Скините маску и изађите отворено, господине Маргарит, ако нисте непријатељ албанског народа! Они који воле албански народ, обраћају му се отвореним картама, износећи му истину отворено, онако како јесте, а не индиректно, како је то чинио Димитар Шутерићи и како то чините и ви, употребљавајући моје име као турску главу.

Шта су, и какав смисао имају ваше речи: “Вирус националистичке вере изашао је ван контроле у срединама где се ферментира албанство на Интернету и поготово у непресушивом мунициону националиста, кад год ови јуришу непријатељским млиновима реда”?!

Мислите да их Албанци нису разумели?! Не пасу траву Албанци, не, господине Маргарит!

У мом делу МАРГИНАЛИЈЕ није есенцијална ни националност нити порекло Димитра Шутерићија са његовим колегама, па ни то на шта је претендовао Влах Чако. Ви знате да су на пољу албанологије есенцијалне моје албанолошке тезе, проглашене од албанских екстремних националиста за “црне тезе”. Конкретно: да Албанци нису аутохтон народ нити генеалошки следбеници Илира, понајмање и Пелазга.

Зашто ви, претендујући да “Академик проф. Каплан Ресули прелази у други екстрем” не говорите о том  “другом екстрему”, зашто не хватате вола за рогове, већ га хватате за реп?! Зашто се не заузимате за оно што је животно важно за Албанце, већ се ангажујете за оно што није важно ни за Власе?! Али и ово – играјући једну улогу са два лица.

Моје албанолошке тезе, ма колико црне биле за албанске расисте, сада су освојиле свет. Оне су признате још од раније од најпознатих албанских албанолога, од Академика Чабеја и од Алекса Буде, преседника Албанске академије наука. Али Ви њихова дела читате затворених очију: узимате из њих само оно што Вам се свиђа. Прочитајте Чабеја пажљиво и сконцентришите се на његово тврђење да се албански језик формирао у VI веку наше ере, НА СЕВЕРУ БАЛКАНСКОГ ПОЛУОСТРВА, на обронцима планина Карпати и Бескиди! Размислите шта ово значи! Па зар ово не значи да Албанци нису аутохтони на територије где се данас налазе? Академик Чабеј је рекао да су Албанци дошли у Албанију у X веку наше ере, док византијска документа сведоче да су Словени ушли у град Драч (алб. Durres) године 548., што значи 4-5 векова пре приспећа Албанаца у Албанију – из Румуније!

У VI веку наше ере Илири су нестали. Не само у Румунији, већ ни на Балкану није било више Илира. Сада именом Илири историчари и хроничари времена називају Словене. Значи, израз „на северу Балканског полуострва“ не значи само да Албанци нису аутохтони, већ и да нису Илири! Многи су их аутори узели за Србе.

Сем Чабеја, ово су вам, пре мене, рекли и најпознатији албанолози других народа: Мајер, Хирт, Вајганд, Томачек, Јокл, Крахе, Бонфанте – “један читав кварт” научника, како се изразио ваш Академик Буда. А ви, уместо да се ухватите у коштац са њима, као и са вашим Михаил Граменом, долазите и хватате се са мном. Хватање са мном нема научан карактер, већ сасвим политички, карактер једне најпрљавије и најантихумане политике: да се сатанизује овај Каплан Буровић којечиме друго и тако да се маскира његова главна теза, теза свих његових теза – да Енвер Хоџа са његовом кликом није био комуниста, већ једна црна банда криминалаца, крвавих злочинаца, која није поштовала никакве законе, правила и принципе савременог света, савремене цивилизације. Или нисте свесни тога?!

Питајте себе: На чију воденицу наводе воду ваше лажи и интриге против Каплана Буровића? Не наводе ли воду на воденицу социјал-фашистичке банде Енвера Хоџе и његовог колеге Јосипа Броза Тита?!

Ово је Ваша захвалност што Вас ослободих од тих разбојника?!

Ко год били Ви, учинићете част себи и Вашем народу, ако се будете борили за истину. Борећи се за истину, Ви се борите и за себе, и за свој народ и за сво човечанство, значи – и за Албанце. И за Власе! И обрнуто! Нека нико не помисли да се бори за добро албанског народа милујући му патолошку таштину, екстремно-националистичка, шовинистичка и расистичка стремљења! Сада је време да се Албанци помогну да се ослободе од шовинизма и расизма. А ово ће се постићи ако их суочимо са нето-истином о њиховом националном пореклу, онако како јесте, онако како им је то рекао пре два-три века и њихов бискуп Матија Мазарек.*)

_____________________

*) Објављено најпре на албански језик у мом делу DËSHMOJ (СВЕДОЧИМ), Улцињ 2007, стр. 103-107. Прештампано у мом делу DENIGRIME ANTI-AROMUNE (АНТИ-ВЛАШКА ДЕНИГРИРАЊА), Женева 2009, стр. 78-82.

 

4 replies »

  1. Anticki istoricari pisali su da posle Indusa najveci narod su Tracani a njima pripadaju srodni Iliri i Makedonci. Kako u antici nije bilo ni Germana ni Kelta(Gala) bili su u Aziji; nije bilo ni romanizacije vec romanski jezici su postojali u srednjoj i juznoj Evropi a na severu Evrope su bili Srbi, od danashnjeg Hamburga do danashnjeg Berlina a do njih Balti i Sloveni, od pre 40000 godina, koliko su stari nalazi ljudskih kosti u Francuskoj(Kromanjon) i noviji nalazi ljudskih skeleta u Rumunjskoj na Karpatima.Albanci i Iberi su Kavkaskog porekla.

    Свиђа ми се

  2. Gospodine Stefanoski, anticki Makedonci jesu tracko pleme, ali ne i Iliri. Iliri su skupa naroda, koja nema veze sa Tracanima. Vlasi jesu Tracani, ali ne i Iliri. Sve nam je ovo od vremena objasnio i dokazao naucno Akademik Burovic. Prostudirajte njegova dela, pa cete tamo naci i dokaze za ovo.

    Свиђа ми се

    • Polibije (19. Claudius. Cap. 15. Aurelianus. Cap. 13; Appianus Illyr. Cap. 6; Mannert): „Ilirski jezik je makedonski dijalekat, a takođe je trački jezik“

      Justin (lib. VII. 1.1.): „- Makedonija … Emathia cognominata est….Populus Pelasgi“ = – „Makedonija …… Emathia je poznat po ….. narod Pelasgiski“).

      U slobodnom prevodu to znači da: „U Makedoniji….Emateji žive i Pelasgii“.

      Ista izjava može se naći kod:

      Suidia, == “Iliri su varvari Traki” (N. Densushianu „Dačija praistorica“, p.680.), što u slobodnom prevodu znači da „Iliri su Tračani“.

      Strabon (Strab., str.315 – Clearch AUP Athen. KSII 27..). Sugeriše i da: „Iliri i Tračani nisu mogli biti jedni drugima tuđi, a takođe, imaju istu tradiciju i sistem upravljanja i obožavaju ista božanstva“.

      Свиђа ми се

  3. – Al Dabija; —- MAKEDON —– Prilocno dobar tekst. Uz malu intervenciju. Iliri (to je deo trackih plemena, kao sto su i MAKEDONI) nisu nestali vec u novije vreme iz politickih razloga preimenovni su u „nebulozni“ identitet „vlasi“. — Makedoni (Makedon-Armani) zive na teritoriji Istorijske Makedonije koja obuhfata i citavu danasnju Albaniju. —- MAKEDON

    Свиђа ми се