АКТУЕЛНО

Бездомни кандидат за UNESCO-ву листу светске баштине


Софија Бунарџић

UNESCO-ва листа светске баштине увећава се сваке године, а тачно дефинисани критеријуми, прецизне процедуре и поступци за упис на ову листу нису само ствар административне перцепције ове светске организације, већ пре свега селективан начин на који се дефинишу ентитети од изузетне вредности у разноликости цивилизацијског развоја.

Упис на UNESCO-ву листу светске баштине сигнал је, не само за становништво, већ и за локалне самоуправе и надлежне институције, организације и појединце о значају очувања наслеђа. Једном уписано на листу светске баштине културни ентитет о коме је реч остаје заувек у наслеђе свим будућим генерацијама човечанства. За понос је, исто као и за запитати се, што се тиче наше заједнице, јесте ситуација у којој један изузетно вредан културни ентитет- уметничка керамика Злакуса, која је управо у процедури документовања надлежне државне комисије за улазак у процедуру за упис на UNESCO-ву листу, у Ужицу још увек нема решен проблем адекватног простора за чување и излагање.

-Процес документовања материјала ради уписа на UNESCO-ву листу што се тиче три ствари у Злакуси: злакушког грнчарства, Међународне колоније уметничке керамике Злакуса, и Уметничка школа Ужице, односно учешће свих досадашњих генерација ђака ове школе у домену уметниче керамике. Министарство кулутре стоји иза овог пројекта и персонално и материјално, будући да је већ одређен тим људи који припрема документацију, и којима сам већ, на њихов захтев, послала тражене податке и материјал. Део који се тиче мог ауторског пројекта – Међународне колоније, и део који се тиче учешћа Уметничке школе Ужице где сам као професор на смеру Грнчарство кроз званична документа Министарства просвете прилагодила план и програм, већ су послати Снежани Томић из Музеја Старо село Сиргојно која ради на прикупљању и обради ових докумената. Од почетка рада колоније, као професор у Уметничкој школи, кроз званична документа одобрена од стране Министарства просвете, прилагођен је план и програм и делу грнчарства који се тиче уметничке керамике, на начин како се то ради у Злакуси. У Службеном гласнику је 2002.године објављено, као званични документ Министарства просвете да деца уче стари злакушки занат, уз део који се ради на Међународној колонији уметничке керамике. Тражила сам да се промени назив смера, из Грнчар у Грнчар- уметничка керамика, односно Грнчар- дизајн керамике. Деца код нас у школи, и иначе, сво време уче израду керамике спојем старог заната из Злакусе и модерне уметничке керамике, тако да је то специфичност која је везана- и за очување традиције и савремене токове уметности и образовања- рекла је Софија Бунарџић, академски сликар, оснивач Међународне колоније уметничке керамике Злакуса и директор Уметничке школе Ужице.

Међународна колонија уметничке керамике Злакуса: фото- С. Јовичић

Подсећања ради, стари грнчарски занат био је на ивици заборава у Злакуси па се свега пет домаћинстава се бавило лончарством све док Софија није покренула Колонију. Идеја да се стари начин израде керамике, начин како су се вековима у Злакуси правили „земљани“ лонци и други употребни предмети: на грнчарском точку, па печењем на отвореној ватри, усаврши у домену израде премета уметничке керамике, развојем Колоније поново је покренуо лончарство у овом селу. Сада се тим занатом у Злакуси бави око тридесет домаћинстава, а поред комерцијалних предмета употребне вредности, листа производа се проширила у широку лепезу осталих производа:од саксија до сувенира. Но, лонци из Злакусе су и даље заштитни знак грнчарства у овом крају, а Међународна колонија уметничке керамике се временом високо позиционирала у уметничким круговима широм света. Једна од потврда вредности и значаја колоније јесте да је годинама уназад на листи приоритета колонија које финансијски подржава Министарство културе, као и локална самоуправа, а ствар је престижа у уметничким круговима уписати у биографију и учешће у раду колоније у Злакуси. Након свега што готово сви у Ужицу и Србији знају о овој колонији и Злакуси , за запитати је се, да ли је у реду да уметничка керамика настала на колонији још увек стоји „натрпана“ у три неадекватна простора: атељеу Софије Бунарџић, простору који припада Градском културном центру Ужице и туристичкој дестинацији – Потпећка пећина.

Упоредо са ангажовањем које се тиче њеног ауторског пројекта Колонија керамика Злакуса, Софија је од прошле године и директор Уметничке школе у Ужицу у чијем је оснивању и учествовала. Одмах након преузимања директорског места, њену препознатљиву енергију усмерила је и на обављање ове функције, а оно што ђаке, наставнике и родитеље очекује у 2018.години је извесно прилагођавање рада школе савременим токовима образовања али и трендовима који условљавају промену начина размишљања у избору занимања:

-Наставничко веће и Школски одбор усвојили су одлуку да Уметничка школа ове године уписује три смера у два одељења по двадесет ученика у општем опредељењу ка дизајну, па ћемо имати места за 20 Ликовних техничара, 10 Графичких дизајнера и 10 за смер Дизајн текстила у другом одељењу. То значи да укупан број места остаје исти, али се ове године неће образовати на смеровима Гравер, Дрворезбар, Грнчар и остале, како бисмо рекли уметничке профиле који више „вуку“ на занат, због тога што се на смеру Ликовни техничар, уз цртање учи и сликање, вајање, графика, конзервација, зидно сликарство и сматрамо да је за децу овакво образовање атрактивније- најавила је Софија овогодишње планове школе, и додала:

-Школа и иначе „ослушкује“ и захтеве деце и родитеља током године, којима исказују своју заинтересованост за смерове на којима би се школовали, али и исто тако води рачуна о ономе што их након школовања у Ужицу очекује, односно: да ли су одабрани смерови сагласни са плановима за упис у високошколске установе – академије и више школе, да ли се на тржишту више траже занатска или чисто уметничка опредељења и слично. Због тога и имамо прилагођавања у одабиру профила којо ће се школовати – и то сваке године. Ове године смо се одлучили да се усмеримо ка дизајнерском опредељењу у сваком од набројаних профила јер се једноставно и на вишим нивоима образовања а и на тржишту уметнички профили претежно везују за ову одредницу. Сматрамо да четрдесет ђака на нивоу региона, колико иначе школа уписује, који ће након матуре имати на дипломи одредницу Дизајн, много лакше, с нивоом знања који се и кроз историју школе показао као изузетан кроз оцену колико је деце с лакоћом уписало факултете и више школе, сасвим у складу и са потребама савременог живота, и са жељама деце која планирају да упишу нашу школу.

На питање да ли ће се ова одлука одразити и на постојеће наставне капацитете, добили смо одговор да „ће можда пар наставника имати смањењу норму часова, што је у сваком случају боља солуција него да се не пријави довољан број ђака, ако би се ишло по старом програму одабира профила, па да се мора размишљати и о отказима“.

Уметничка школа Ужице, по Софијиним речима, на пролеће, као и сваке године „креће у традиционално представљање рада школе кроз изложбе радова бивших и садашњих ђака“ у градовима региона да би се што већи број родитеља и деце информисао о начину рада, нивоу образовања и свим другим условима за школовање у овој, једној од ретких у Србији, специјализованих уметничко профилисаних средњих школа.

М.Николић
ИЗВОР: ПАСАЖ

—————–

28.1.2018. за СРБски ФБРепортер приредила Биљана Диковић

Хвала за коментар. Ваш коментар ће бити видљив након "модерације". Коментари који садрже претеће, увредљиве и вулгарне изразе неће бити објављени...

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

w

Повезивање са %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.