АКТУЕЛНО

Академик ВАСИЛИЈЕ КРЕСТИЋ: Није случајно што је нас Србе снашла и што нас сналази


Духовно јединство данас је једно од најзначајнијих питања српског народа. Да не би било забуне, истичем да под духовним јединством подразумевам свест о истој националној, верској, културној и цивилизацијској припадности, свест о истим тежњама, циљевима и интересима, без обзира на географске просторе на којима Срби живе и идеолошку и партијско-политичку припадност.

Сваки иоле објективнији и образованији посматрач национално-политичких кретања и збивања међу Србима у неколико протеклих деценија, мораће доћи до закључака који неће бити прожети оптимизмом. У многим областима живота, и на разне начине, међу Србима су испољене разлике које ваља уочити, о којима треба добро размислити и пронаћи начине и средства којима би се разлике, размимоилажења зауставила, а свест о јединству ојачала.

Да би се могао пронаћи лек којим ће болест бити заустављена и излечена, морају се разоткрити чиниоци који су је изазвали. У најкраћим потезима покушаћу да укажем на неке од тих чинилаца, без претензија да будем свеобухватан, да кажем све што се о томе може и мора рећи. Уверен сам да је тренутак тако озбиљан да се о проблему духовног јединства мора говорити без увијања, емоција, страсти и лицемерства, отворено и објективно, са жељом да се сагледа истина како би се исправило и довело у ред оно што се да исправити. На истинама морамо уобличавати менталитет нашег народа, јер се тај толико озбиљан и одговоран посао не може препустити болесно амбициозним, славохлепним и себичним политичарима и њима сличним интелектуалцима.

Испитивањем узрока који су утицали и који утичу на разбијање духовног јединства српског народа могу се уочити чиниоци који су неодвојиви део нашег националног бића и менталитета. Ти чиниоци су током историје у нас усађени па су постали део наше природе и нашег начина живљења. Уз то, постоје чиниоци који утичу на наше духовно јединство али делују споља, мимо нас, наше воље и жеље, чак и против наше воље.

Дезинтеграциони чнниоци, који су у нама, чине део наше природе и утичу на наше понашање, настали су као резултат специфичног историјског развоја. Једна од тих специфичности је прекид нашег духовног континуитета. После пропасти српских средњовековних држава Срби су се расули на широком и међусобно удаљеном географском простору. Они су доспели под турску, аустријску и млетачку власт, где су живели одвојено у разноликим али непријатељским, међусобно супротстављеннм, верским, цивилизацијским и културним срединама.

Стотине година живљења под туђинском влашћу Турске, Аустрије и Млетачке није могло остати без последица на изграђивање менталитета, карактера и свести о духовном јединству нашег народа. Ако се и данас сусрећемо с разликама у понашању, поступцима, погледима, тежњама и циљевима, морамо бити свесни чињенице да је реч о историјски условљеннм појавама, које ће нестајати током времена, другачијим државно-правним оквирима, административно-политичким системима, подизањем нивоа националне свести, знања и образовања.

Друга врло важна специфичност нашег историјског развоја, која је утицала и још увек утиче на наше духовно јединство јесте непостојање друштвеног континуитета. Срби спадају у ред оних малобројних нација Европе које нису имале услова да до краја иживе феудални систем, да прођу фазе његовог развоја и очувају друштвени континуитет. Ми смо нација без друштвеног континуитета, а последице дисконтинуитета нису мале.

Продором Турака и пропашћу српских средњовековних држава Срби су брзо и у потпуности изгубили оновремену друштвену елиту — великаше, носиоце власти, моћи, богатства, знања и угледа. Обезглављен још у средњем веку, српски народ до данас није успео да се опоравн, да успостави равнотежу у сопственом друштву и да стекне истинску елиту.

Уместо домаће — српске — феудалне аристократије, која би својим угледом, имањима и богатством, па и знањем, могла да улива поштовање, да утиче на награђивање у феудалном друштву карактеристичннх односа надређених и подређених, да буде регулатор вредносних критерија, Срби су за властодршце имали Турке, који не само да им нису импоновали него су с њима били у вишеструком и непрестаном сукобу, или су се налазили не у кметској већ у рајетинској потчињености.

Због свега реченог није случајно што је нас Србе снашла и што нас сналази, (како је запазио Слободан Драшковић) “Једна од најгорих невоља која може снаћи један народ а то је да нема вођства, нема одговорних, нема челних (…), нема једног човека или неколико људи који би Србе представљали (…)“.

Баш зато што дуго нисмо имали, што и данас немамо, друштвену елиту чија би се реч слушала, немамо јединствена национална мерила каква постоје код западноевропских народа. Баш зато смо једним делом Срби, другим Југословени, трећим Црногорци, четвртим Муслимани, петим Македонци, потом смо интернационалисти и космполити, четници и партизани, комунисти и антикомуннсти, републиканци и монархисти, аутономаши и антиаутономаши, теисти и атеисти и тако редом, у недоглед.

Имајући у виду овакво стање међу Србима, већ је уочено да код нас “свако има своју посебну филозофију, сопствена мерила, своје посебне рачуне“. Другим речима, наша мерила најмање су српска, јер код нас “нико никог не слуша, нико не одређује, нико не наређује, нико не извршава“.

Такви какви смо, нејединствени, разбијени и међусобно завађени, ми никоме не можемо бити и нисмо узор на који се ваља угледати. Због тога и немамо привлачне снаге, али ни отпорности. Зато смо лакше асимиловани но што смо били у стању да друге асимилујемо. На тај начин смо лакше, брже и у већем броју постајали Хрвати, Албанци, Муслимани но што су они постајали Срби. Због тога и спадамо у групу народа, као што су, на пример, Јевреји и Јермени који су подложни масовном уништавању. Навикли да се боримо и гинемо за слободу, ми нисмо научили да ценимо живот онако како га цене други, културнији и цивилизованији народи. А кад сопствене животе не ценимо ни сами, зашто би наше животе ценили они који нам не желе добро, којима сметамо самом чињеницом што постојимо и што настањујемо оне географске просторе с којих нас због етничке и верске чистоте желе протерати?

Кад говоримо о тешким последицама друштвеног дисконтинуитета по духовно јединство нашег народа. потребно је указати на прекид друштвеног развоја до којег је дошло нападом Хитлерове Немачке на Југославију и победом комунизма. Тим догађајима и српско грађанско друштво, попут феудалног, сасечено је у тренутку кад је требало да доживи пун узлет. Насилно пресецање грађанског капиталистичког развоја друштва и суров обрачун с тим друштвом, посебно с његовим водећим слојем нанели су српском народу тешке ударце од којих ће се, по свему судећи, морати опорављати током неколико генерација.

Творци новог тзв. бескласног друштва, нису се задовољили само физичким истребљивањем водећег грађанског слоја. Револуционарно-класном бруталношћу они су наметнули потпуно нова мерила понашања, морала, вредности, трудећи се да у свему раскину везу с оним што је претходкло и створе човека новог кова, који по схватањима неће личити на класно жигосаног грађанина или богатијег угледног сељака проглашеног за кулака. Потпун раскид са старим вредностима — грађеним на историји, култури, религији, традицији и столетном животном искуству покидао је све дотад постојеће интегративне споне српског народа и довео до његовог духовног расула. У великој мери изгубили смо национални идентитет. Изгубилн смо и ону слабашну друштвену елиту која би, можда, била способна да преузме кормило народа и државе. Изгубили смо патриотска осећања. Постали смо поводљиви, снисходљиви и поткупљиви. Стекли смо интелигенцију која никада није била бројнија а мање креативна, која се знатним делом отуђила од народа дајући му мало, а желећи да му узме све. Духовно разбијени, ми данас не знамо шта хоћемо и шта можемо. Као после сваког невремена, нама је на површину избио талог који загушује ток матице.

Извор: vidovdan.org

—————

3.5.2018. за СРБски ФБРепортер приредила Биљана Диковић

3 replies »

  1. ЈЕДИНО ПО ПЛЕМЕНИМА И БРАТСТВИМА ДА СЕ ОРГАНИЗУЈЕ СРБСТВО УЗ БОЖЈУ ПОМОЋ ШТО ВОЖД КАРАДЂОРДЂЕ РЕЧЕ СВАКИ СРБИН ДА УБИЈЕ субашу НАМА СУ ТРИ режима непријатељ ОНАЈ У БЕОГРАДУ ПОДГОРИЦИ И У БАНОВОЈ ЛУЦИ ТО СЕ ВИДИ ПУТИН ЈЕ чифут СРБИ И РУСИ ЧЕКАЈУ РУСКОГ ЦАРА РЕКАО ЈЕ МОНАХ АНТОНИЈЕ ДАВИДОВИЋ КАД РУСИЈА И СРБИЈА ДОБИЈУ ОД БОГА ПРАВОСЛАВНУ СЛОБОДУ ЗАСИЈАЋЕ СУНЦЕ СЛОБОДЕ У ТРЕНУТНО ПОРОБЉЕЊОЈ ОТАЏБИНИ СА ВЕРОМ У БОГА ЗА КРАЉА И ОТАЏБИНУ

    Свиђа ми се

  2. Опет нема коментара? Ја сам управо ове све несретне околности и појаве у Српском друштву у неколико наврата написао у својим коментарима, настојећи да и на тај начин помогнем лакшем разумијевању наше невоље и наше муке. Ово сто је наш прави(има и кривих) академик Василије Крестић написао само потврђује назалост да сам и ја и још много коментатора управу. Нама треба неприкосновени лидер као што је Путин.Шта то значи? То значи треба нам човјек до краја способан и до краја поштен, који воли свој народ, спреман да за његово добро и просперитет да цијелог себе, а да се не бави собом, већ сво своје вријеме троши да нас изведе на прави пут и нађе најбоље људе који ће то исто урадити.И не само то, него да растјера из јавног живота све те битанге жбирове ,шићарџије, талог и свакојаки олош, и направи елиту која ће бити за народ и уз народ и коју ће народ и цијенити и вољети и поштовати, јер ради за његово добро.Морамо све институције система направити да функционишу.Приоритети су економија, иднустрија и аграр,армија,здравсто, школство,судство.Учинити све да се сопственим снагама што више уради и што висе наших производа пласира на наше и страно тржиште, како би се што више народа запослило.Увозити само што се заиста мора!Извозити максимално колико се може!Страни капитал и новац је загарантована пропаст и готов вазални однос.Било каква криза , они блокирају рачуне и санкционишу све. То се стално дешава по свијету. То је Економска и привредна агресија опака исто као и ратна агресија. Ми смо доживјели и једну и другу.Морамо се вратити себи и направити нацију која зна ко је, гдје је, шта ће и куд ће и како ће у сваком моменту и свугдје.

    Liked by 1 person

    • Да, то би могло бити решење – јак вођа посвећен Србији и Србима без компромиса, без остатка. На пример Путин је иначе рекао да у том послу (државника) човек мора да у потпуности посвети свој живот. Ја бих додао – једном кад уђеш нема назад, нема колебљивости и јајарења, нема личне користи, има само циљ, свој народ, своја држава.
      У Русији је јаког човека довео, изгледа армијски врх, или тако нешто. Е кад ни се нама посрећило …

      Свиђа ми се

Хвала за коментар. Ваш коментар ће бити видљив након "модерације". Коментари који садрже претеће, увредљиве и вулгарне изразе неће бити објављени...

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.