АКТУЕЛНО

N1: Зграда „Икаруса“ била јединствена у Београду


Станар блока 9а Драган Велимировић и архитекта Слободан Малдини сложили су се у Новом дану да је срушена зграда „Икаруса“ била јединствена у Београду, јер је била једина зграда у арт деко стилу, као и да је требало да постане музеј, уместо што се ту гради стамбени блок.

Драган Велимировић и Слободан Малдини, фото Н1

Говорећи о протесту грађана због рушења зграде „Икаруса“, станар блока 9А Драган Велимировић је рекао да су имали осам хиљада потписа.

„Следећа фаза је била да смо дошли до јавне расправе, за коју смо се лепо припремили и организовали. Са друге стране су били представници града, урбанизма, они који би требало да воде више рачуна о овоме од нас. Док смо излагали, ођедном се чула музика, што је била чиста опструкција“, каже он.

Додаје да је био потребан „озбиљан труд“ да се сруши зграда.

Архитекта Слободан Малдини објаснио је да је то била управна зграда „Икаруса“, која је саграђена 1938. године, а пројекат је Фрања Јенча, познатог земунског архитекте.

„Била је то јединствена зграда у Београду, једина у арт деко стилу, које сада више нема. Оно што нису успели да нам униште за време Другог светског рата, сами смо, својим немаром, уништили“, каже Малдини.

Додаје да се ради и о немару институција, јер Завод за заштиту споменика није заштитио ту зграду.

„Замислите да се појави српска компанија у Јерусалиму и затражи да направи поред Зида плача стаклени тржни центар где ће се продавати парфеми и фармерке“, каже Малдини, додајући да се нама те ствари редовно догађају, а „струка ћути“.

Истиче да је зграда „Икаруса“ требало да буде музеј и да буде заштићена.

Драган Велимировић каже да су укључили и Ваздухопловни музеј и Музеј науке и технике, а да се у једном тренутку укључио и Завод за заштиту споменика.

„Завод је послао допис да се обуставе предвиђени радови. Тај допис „лебди у ваздуху“, јер ником није послат“, каже он.

Слободан Малдини каже да се ограничења, предвиђена урбанистичким планом, не поштују.

„До те мере Београд уништава себе, да уништава своје водоизвориште. Макиш је водоизвориште, а ми данас тамо имамо планове за изградњу највећег града на Балкану“, каже он.

Додаје да данас кроз Београд „идете кањонима где нема сунца, улицама где не можете да паркирате“.

„Имали смо београдских породичних кућа, вила у зеленилу, а данас се праве минијатурни станови, јер нико нема новца да плати скуп стан. Инвеститорски урбанизам је стављен испред потреба грађана, испред нормалног живота. Толико смо дехуманизовали нашу урбанистичку средину, да смо је претворили у једну аморфну масу која служи интересима инвеститора“, каже Малдини.

Истиче да је, кроз историју, Београд био град који је грађен на косинама, окренут ка реци.

„Нико никоме не заклања поглед, сви имају поглед на реку. Данас је Београд изгубио свој идентитет као град, тужно је што је струка допринела свему томе“, каже архитекта Слободан Малдини.

Каже да је Рим „град музеј“, где је на сваких десет метара нека историјска ствар.

„У Копенхагену немате солитере, то је град пешака, бициклиста. Малме има једну једину кулу и ништа више. То су градови прилагођени људима, њиховим потребама, за пешаке, где осетите историју града, где је свака кућа прича за себе“, каже архитекта Слободан Малдини.

Погледајте цело гостовање у Новом дану:

ИЗВОР: N1

———

5.7.2018. за СРБски ФБРепортер приредила Биљана Диковић

Хвала за коментар. Ваш коментар ће бити видљив након "модерације". Коментари који садрже претеће, увредљиве и вулгарне изразе неће бити објављени...

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.